Woord vooraf

Een blog over de Agion Oros (Athos), de Tuin van de Moeder Gods, het spirituele centrum van het oosters-orthodoxe christendom.
En dus ook over kloosters, pelgrimeren en ikonen. (Tekst in geel bevat een link)
Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe blogs? Abonneer u onderaan deze pagina.

zondag 2 juni 2013

251 - IN DE OMGEVING VAN HET HEILIGE KLOOSTER IVIRON/Ι.Μ. ΙΒΙΡΩΝ

Op de Paaszondag(na)middag vieren de monniken de Vespers van Liefde (Grieks: Εσπερινός Αγάπης/esperinós agápis). In vele talen, waaronder traditioneel het Latijn, wordt dan het Evangelie van de H. Johannes gelezen om wereldwijd het tijdperk van de wederopstanding en hoop bekend te maken: Joh. 20, 19-25, over de verschijning aan de leerlingen en Jezus en Thomas.


Samen met een zestal monniken uit het H. Stavronikítaklooster, onder wie vader abt, en een aantal Griekse pelgrims, bracht ik die middag een vriendschapsbezoek aan het H. Klooster Ivíron, om de Esperinós Agápis te vieren. De viering werd mede voorgegaan door de Metropoliet van Sevastía (Sivas) Dimítrios. Oud-abt Vasílios las het Evangelie in het Russisch. Ik vond het een mooie, maar grootschalige gebeurtenis. Aan de trápeza (maaltijd) na afloop namen zeker zo'n tachtig gasten deel. 



Deze Esperinós heeft de naam Liefde, omdat Christus werd gekruisigd en is opgestaan uit liefde voor de mensen. De opstanding van Christus is de hoeksteen van het Orthodoxe geloof. Het is de onwrikbare rots waarop de Ene Heilige Katholieke en Apostolische Kerk is gebouwd. Op Paaszondag laat de kerk de pijn, het verdriet van het Lijden en de Kruisiging, achter zich en verkondigt ze de vreugde en hoop die de opstanding brengt


Tijdens mijn paaswandeling aan de 'land'kant van het klooster liep ik door een bos- en waterrijke omgeving over een monopáti en zag ik een mooi gebouwd aquaduct dat nieuw voor mij was. Er lag een fraaie kellí bij. Hieronder foto's uit die omgeving.