Woord vooraf

Een blog over de Agion Oros (Athos), de Tuin van de Moeder Gods, het spirituele centrum van het oosters-orthodoxe christendom.
En dus ook over kloosters, pelgrimeren en ikonen. (Tekst in geel bevat een link)
Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe blogs? Abonneer u onderaan deze pagina.

zondag 17 mei 2015

475 - ATHOS/AGION OROS: TWEE ARTIKELEN IN HET NEDERLANDS

De laatste drie weken verschenen er twee artikelen over de Agion Oros in de Nederlandse media. En beide bijdragen zijn van protestantse huize. Het meest opvallend lijkt mij een Athosartikel opgenomen in het Reformatorisch Dagblad. René Zeeman publiceerde het op18 april 2015: Bidden, werken en slapen in de Tuin van Maria. Dit artikel is hier te vinden.
Van de mooie foto's is een speciaal digitaal magazine gemaakt (25 april 2015), met globale informatie, maar met een, in mijn ogen, vreemde ondertitel: De berg Athos. Het Vaticaan van het Oosten. Lees en bekijk het hier.

Minder opmerkelijk is de aandacht voor Athos in een magazine voor liefhebbers van Griekenland. In De Griekse Gids Glossy nr 8 (Zomer 2015, p 81-85) schrijft drs Frans Herman Grobbe een Verslag van een pelgrimstocht naar Athos in Griekenland, pp 76-81. Opvallend vind ik zijn opmerking dat Athos aandacht verdiend, omdat het ons is gebleken dat weinig Nederlanders bekend zijn met de bijzondere positie van deze republiek (...) en (ik) zelden mensen spreek die van Athos hebben gehoord.

Dit lijkt mij enigszins overdreven en een omissie in zijn kennis(sen)/onderzoek. Hij zou alleen mijn blog met literatuurlijst (alleen in het Nederlands!) en mijn Facebook Vrienden van de Heilige Berg Athos eens moeten volgen. En er is meer. Dat neemt niet weg dat het artikel, om met Hans Overduin te spreken, voor liefhebbers een lezenswaardig en oprecht overkomend artikel is.
Ik hoop op beide artikelen later nog terug te komen.